sunnuntai 5. huhtikuuta 2015

Jopo 50 - Hra 47


Kevään lapset!
Viime aikoina on hiukan hymyilyttänyt, tänään erityisesti. Aurinko auttaa ja aika parantaa. 80/90-lukujen taitteessa tuli hienoa viihdettä Peteliuksen ja Kallialan toimesta. Tuo huumori on kulkenut mukanani läpi vuosikymmenten, kuten tänään.
Tapana on käydä Prismassa ostoksilla, niin nytkin. Se, että jotkin seuraavat esimerkkiä ja perässä, ei hämmästytä. Joku kulkee aina ensimmäisenä, joskus tutkimattomia ja tuntemattomia polkuja. Yllättää se kyllä, yhtä-äkkiä ja iloisestikin.
Lanseerasin tämän XXX-Jopon markkinoille pari vuotta sitten. Hiukan sattumaa ja luovuutta.

XXX-Jopo Ekotop-duuning
Sain myytäväksi kotimaisia XXX-merkkisiä päälirenkaita suomenlipun kerä. Tuli tyylikäs peli, yksinkertainen ja mukava ajaa paksut renkaat alla.

Prismaan oli ilmestynyt myytäväksi Jopo-mallinen pyörä. Kas kummaa, esikuva on tuossa yläpuolella. Aika oli kypsä, monta kärpästä yhdellä iskulla. Mad Crock mainostaa energiajuomaa, suomalainen pyöränkokoaja "suomalaista" tuotettaan. Niin, osathan ovat kaikki kiinalaisia tai itämaalaisia, takanapana kuitenkin kunnioitettavasti Velosteel. Renkaiksi oli valikoitunut 60mm leveät saksalaiskiinalaiset laatutuotteet. Menköön tuo nyt irvistyksenä. Ideakokonaisuus ja kokoonpano on tietenkin hyvä. Ainoa pieni ongelma on, että pyörä on laiton. Eteen näes osataan laittaa heijastin, mutta takana ei ole kissansilmää. Lokasuojiksi on asennettu muoviset lokarit, jotka hyvin ilmeisesti ovat paikalla vain pois otettaviksi. Hinta on satasen halvempi kuin Jopolla.

RetroRide!
Tulihan noita tehtyä, ja mikäs siinä, oikein suosittu ja mukava ajaa. Ennenkuin lanseerasin Retroraidin, tein luonnollisesti tarkan selvityksen käyttöoikeuksista ja tavaramerkeistä, jo pelkästään verkkotunnuksen takia. Eipä löytynyt mitään estettä, mistään.
Seuraavana RetroRaid-kesänä hämmästys ja hilpeys oli hyvin suuri, kun huomasin kansainvälisen yrityksen hiihtelevän avaamaani latua. Tuollainen pienehkö rengasvalmistaja oli sujuvasti omaksunut lanseeraamani nimen. Mikäs siinä, mitä pienet edellä, sitä suuret perässä. Itse en löydä tuosta rengasmallista mitään retroa, mutta ei se mitään, nimi on hyvä ja fontti tyylikäs.

Continental RetroRide
Jotkut avaavat latua, toiset kulkevat sillä, niin se menee. Tärkeintä on, ettei suunta ole hukassa. Tänään siis, Herra 47. Tuli mieleeni, ettei juuri nyt ole kuuskasia Jopoa. Mutta kuvia niistä on.

Sytytä Päältä-Jopo 1968

RetroRide-Jopo 1968

Orkkis 1968
Onhan noita, 1968 vuosimalli on yleinen, kun taas edellinen vuosimalli hyvin harvinainen. Yhden tuollaisen mustavihreän aion tehdä, kun valmiita osia siihen on.

Viime aikoina on valmistunut hyvin pitkällisiä projekteja. Jo pelkästään se hymyilyttää. Se on ollut valmistautumista tuleviin mahdollisiin koitoksiin, mitä nyt ei kuitenkaan ole näköpiirissä. Sekin hymyilyttää.

Sain valmiiksi Jopon 50-vuotisen taipaleen juhlavuoden kunniaksi kaksi ensimmäisen tuotantosarjan palkkirunkoista Jopoa vuodelta 1965.

Esisarjan Jopot kesä- ja elokuulta 1965
Helkama lanseerasi juuri markkinoille retrohenkisen Jopo50-mallin. Pidän sitä pienenä viitteenä siihen intuitioon ja avarakatseisuuteen, mikä 60-luvun alkupuolella loi legendan.

Näissä väreissä Helkama tuo markkinoille Jopo50-mallin
Jopo50 on 70-luvun malli. Värit ovat koivunlehden vihreä, kulleron keltainen ja pihlajan punainen. Oli tietynlainen nautinto miksata itse nuo värit, ja jopa onnistua siinä. Kovin pahasti metsään nuo eivät olisi voineet mennä, kun takana on vain kolme kuusta.

Tänäänkin sain jotain valmiiksi. Olkoon se Jopo47.

Metallinpunainen Jopo 1971, Hra47-duuning
Hiukan epäsovinnainen, paraskoppainen Jopo, duuned by Hra47. Hyvin polkee!

Ekotop Retro SL-35 80 vuotta, 1935-2015

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti