sunnuntai 30. elokuuta 2015

Jopo 22" projekti

Syksyä kohti käynnistty uustuotannon 22" Jopoprojekti. Kummallisesti aina sinne jonon hännille ajautuu työläimmät hommat. No, mukavia ja monipuolisia aihioita kaikki.

Uustuotannon 22" Jopot



2004 musta Design-mallin Jopo


2007 pinkki Jopo, viimeinen suomalainen
Tuli äkkiseltään mieleen, että löytyykö näihin projekteihin aikaisempia esikuvia. Pinkkiin tämä on lähinnä viime vuodelta.

Sama vuosimalli, Ekotop-duuning
Vielä aikaisempi, kuten myös vuosimalli. Aikaa ennen Ekotoppia. Lokarit lasten Helkamasta, kantikkaat. Takanapa 3-vaihteinen Schimano. Tämä taisi mennä Espooseen.

Tämä taisi olla jotakin muuta kuin pinkki alunperin

2000 ensimmäisen tiuotantosarjan metallinsininen Jopo

2000 metallinpunaisen värin perusteella, etuosa tursasteltu

2000 kasettikeskiö umpiruostunut kiinni

Tämä Jopo on omassa käytössä. Torilla esiintyy paljon Joporosvoja. Tätä kuvaa on menesti pyritty käyttämään myynti-ilmoituksissa. Laitetaan vähän infoa kaikille. Netistä löytyviä kuvia ei ole lupa käyttää ilman kuvanhaltijan lupaa julkisesti, eikä etenkään kaupallisiin tarkoituksiin.

Vuoteen 2004 saakka Jopoissa on Avan(Abloy) kiinteästi hitsattu lukko

2005 Rojalsininen runkoputki taittunut kovassa tehdaskäytössä
Rojalsinisiä on malliksi sattuneista syistä useita; viime vuodelta.

Siinähän ne, tehdasveljekset
Löytyy aikaisempikin, vuodelta 2002, RetroRide! 2013.

Tämä meni muistaakseni Seinäjoelle


Onhan noissa monenmoista haastetta. Kaikki eivät ehkä enää tietä näe, vaan joutuvat elintenluovuttajan asemaan.
Mukavaa sinänsä, kun kaikki eivät ole bulkkiJopoja.

Tämäkin projekti etenee, pääsiäisenä. Nyt työn alle valikoitui noista aikaisemman kuvien Jopoista kaksi ja yksi pössyttelijältä ostettu "huollettu" Jopo. Enpä ole ennen noin surkeaa esitystä nähnyt. Haisikin kuin rankki. Pari kuutautta ulkosalla häivytti hajun.

Nämä kolme ovat sikälikin erikoinen juttu, että nämä kaikki tulevat alkuperäiseen väriinsä. Pinkki pinkiksi, punainen punaiseksi ja musta mustaksi. Mittava maalinpoisto on tehty ja pohjamaalia varten hiottu ja siloiteltu. Tuo musta on se lovevihreä yläpuolelta, Jopon Design-malli vuodelta 2004. Punainen on pössyttelijältä ostettu.

Pohjamaalia odotellessa
"Siinä nyt ei kauan mene", sanoi entinen mies lukon poistosta. Eipä niin. Aina vain sattuu putkeen ja tekee siitä vaikeasti korjattavan tai käyttökelvottoman, siis rungosta. Tuossa esimerkki "taidokkaasta" työstä ja sen korjaamisesta. Palikoiden paikalle on hitsattu ehjät putkenpätkät. Siihen pitää siis löytää putket samalla halkaisijalla.

Lukon jäänteet
Jopon tarakat ovat jokseenkin heikkolaatuiset. Melkein jokaisesta on jokin osa irti tai puuttuu. Punaisesta puuttui nuo näkyvät neljä osaa. Pinkissä oli vain toinen pää irti kissansilmän pinnasta. Tarakan korjaaminen on aivan älyttömän iso homma. Putket ovat sinkityt ja polttomaalatut; korjauksen kannalta huono yhdistelmä. Taiwanin tarakat ovat periaatteessa helpommat.

Tyypillinen korjauskohde Jopossa
Pääsiäisen ratoksi väri pintaa. Pinkki ja musta ovat hyvinkin alkuperäistä väriä. Punaisessa on enemmän tulta. Tulipunainen on hiukan oranssin suuntaan ja kirkkaampi punainen kuin alkuperäinen Italianpunainen.
Ja värit pinnassa
Näihin on nyt kiekotkin. Kuusi huoltoa tänään ja tulipahan kokeiltua Bilteman maalinpoistoaineen toimivuus. Tuohon mustaan Design-malliinhan kuuluu kultaiset vannekehät mustilla pinnoilla. Laitoin ne jemmaan aikaisemmasta vastaavasta. Takavanne on tietysti solmussa. Tämän mukana tuli hopeamaalilla töhritty etukiekko, ja kas, sehän onkin kultavanne. Laitonpa siihen geeliä muhimaan ja niinpähän sain maalin pois. Kehä vielä irti ja vaihto takakiekon kehäksi. Kuusi pinnaa pitää vielä maalata mustaksi. Ohjainpylväiden osatkin on nyt huollettu. Osa maalattukin.

Kultaeloksoidut vannekehät, vaihto on tehty
Nippeleiden kiristys ja rihtaus vielä edessä. Noita kultaisia vannekehiä ei kyllä saa enää mistään. Muutam vuosi sitten Tampereella oli yksi hyllyssä. 40e:lla olisi mukaan lähtenyt. Jäipä ostamatta. Nythän sille olisi ollut käyttöä.
Mustat pinnat ja kultainen vannekehä, jokseenkin harvinaiset
Pinkin sain tänään jaloilleen.
Pohjamaalin kuivumista odotellessa muutama Ekotop Retro SL-35 lumpsahti vanteille.

Kultainen kiekko ja Musta/vaaleasivuinen Ekotop Retro SL-35 on hieno
Mukavaa oli saada punainenkin jalkeille. Alkavat näyttää jo pyöriltä. Tarratkin ovat jo postissa tulossa.
2005 valmistui ensimmäisenä
Ja pinkki tuli heti perässä.

2007
Design-malli muuttui hiukan arkisemmaksi Jopoksi. Kultaiset kiekot jätin jemmaan vastaisen varalle.

Design-malli 2004



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti