maanantai 30. marraskuuta 2015

Jopo Mobil, projekti

Jopo Mobil on aikakautensa monikäyttöisin polkupyörä. Se lanseerattiin markkinoille vuonna 1967. Voidaan sanoa, että vuosi 1968 oli Mobilin kultakausi. Myöhemmin sitä on tehty tasaisen varmasti. Mobil-malli on muuttunut vain kaksi kertaa. Saranaosista on kysymys. Ensimmäinen versio kesti kaksi vuotta, toinen siitä eteenpäin. Ensimmäisiä on ehjänä edelleen. Toisia on hitsattu kiinni mittava määrä, ja siinä on ongelma, mihin tässä plokissa paneudutaan.

Hupsista, poikki on


Lähdemme liikkeelle omatekoisesta Jopo Mobilista. Kömpelö viritelmä. Aihio on mitä parhain, Jopo 1970, pinnatarakalla, valmistusnumero AH2567, alkuperäinen väri metallinpunainen. Kuvassa saranaosa on leikattu irti. Se lyhentää rungon pituutta noin 15mm. Tarvitaan siis pieni pätkä runkoprofiilia ja kuvassa näkyvät pellistä taivutetut profiilipalat juuritueksi.

Jopo Mobilista leikattu rungonprofiilipätkä juurituella

Pellistä taivutetut levyt on hitsattu kiinni toisiinsa. Näiden funktio on osaltaan toimia osana jäykistävää runkoa juurituen lisäksi. Millin pelti taipui kivuttomasti kolmeen paikkaan.

6mm reiät rungossa ja 20mm natsa välissä
Juurituki hitsataan kiinni runkoon tehdyistä reistä ja varsinaisista liitoskohdista. Asennukselle ulottuvuuksia on viisi: ylös, alas, sivuille ja kierto. Joka hemmetin suuntaan ja vielä kahdella saumalla. Vaatii huomattavaa huolellisuutta. Sitä eivät sarannan kiinnihitsaajatursasatelijat tunne.

Luokattoman hitsarin työnäyte


Siinähän se syntyi. Hitsaustyön tulos. Kiinni on ja pysyy. Runko piteni noin 5mm.

Hitsaustyötä on vielä jäljellä, takalokarin osalta
Kuvut on nyt poistettu. Seuraavaksi tulee rungon hivellys tasaisemmaksi ja hitsauskohdan pakkelointi ja hionta. Sitä ennen täytyy purkaa pois nuo puhalluksessa mukana olleet poljinkeskiön osat ja pätkäisty takalokari.
Karkean hionnan jälkeen

Runkohan on malliltansa tällainen.

-70 ja -71 rinnakkain

Aikaisemmat -70 projektit

Welcome to the Hotel California

Vielä Helsingissä

Baanan kupeella
Vuoden 1970 Jopot ovat harvinaisia. Loppukesälle niitä on valmistettu pinnatarakalla ja siitä eteenpäin lattaraudoilla. Sininen meni Tammisaareen ja valkoinen Jenkkeihin.


Tämä metallinpunainen on lähellä alkuperäistä väriä.

Pakkeloin harvoin

Vuorossa jälkien peittely. Katkaistu takalokari sai pätkän lisää toisesta samanlaisesta ja vähän pakkelia pintaan.
Tuossapa se liitoskohta on, takatissin ja valkoisen viivan välissä.
Poljinkampi on uudempaa mallia

Runko, haarukka ja lokarit ovat jo saaneet pohjamaalin ja pintavalkoisen väliväriksi. Sen himmennys ja pinta seuraavaksi.

Väri ja lakka pinnassa
Maalaukseen voi olla jokseenkin tyytyväinen. Lakassa ei ole ainuttakaan valumaa, se on hyvä suoritus. Kirjasta tavaraa kun vetää käytännössä sokkona.

I have SISU, in my mind. I don't have a dream
Suomalaisella on Sisua. Sitä ei ole muilla. Muilla on ehkä unlema, mutta suomalaisella on Sisu. Tämä on nyt itsenäisyyspäivän 06.12.2015 päivitys. Halusin kirjoittaa jotakin, kun katsoin linnan juhlia.

Vientimalli, yhdistetty

Minulla on yksi tuollainen Jopo, unelma. Se on siis tuollainen vientimallin Jopo, tai Sisu, Mobil. Alkuperäinen väri on siis yläpuolen kuvan metallinpunainen RST-lokareilla, kissansilmällä ja Mobil-rungolla. Runko on onnellisesti poikki saranan etupuolelta. Joku päivä se on ehjä, ja joku väri on pinnassa, ja se jää, Mobiilina, Maticina.

On minulla muutakin, projekteja. Kuvaa ei ole, mutta tällainen kultainen 1968 puhallettu runko minulla on. Harmi kyllä, kolaroitu ja vino runko. Haastetta on siis oikaista se. Jos se onnistuu, siitä tulee kuten alempana näkyy, Sytytä Päältä-Jopo tai Retro Ride!-Jopo.

Kultainen Jopo Matic 1970
Oikein perähornasta hankittu Jopo Mobil, mutta täysin toimiva.
Jopo Mobil 1968
Kuopiosta hankittu aihio. Mistäs muualta sitä nyt sytyttäisi, kun päältä.

Sytytä Päältä- Jopo Mobil
Ekotop Jopo on uniikki. Retro Ride!
Retro Ride! oli jotain erityistä

Ettei elämä olisi pelkästään mustavalkoista

Sitten varsinaisiin Mobileihin. Irtonaista osaa on. Noin 25mm:n kapula tulee väliin tuossa vinomuodostelmassa. Juurituen teko on hiukan arpapeliä; ensimmäinen puolisko ei oikein onnistunut.

Melkoinen hässäkkä


Vino suikale välissä


Ennen hitsausta


Pakkelia pintaan


Kaksi entistä 1972 Jopo Mobilia
Valkoinen välimaali pinnassa on hyvä jäädä odottamaan aikaa parempaa

Ja maali pinnassa
Otin irti osia tuolla ylempänä olevasta Mobilista. Tuli taas vastaan tämä Mobilin kummallisuus. Rungon varsinainen numero on IC1617 eli maaliskuu -68.

Rungon numero IC1617

Saranan otsapinnassa on taas valmistusnumero IB2802 elikkä helmikuulta -68.

Valmistusnumero saranassa IB2802
Minulle ei aukene tämän logiikka. Runko on hitsattu ensin, ja varmaankin numeroitu. Sitten on pistetty runko poikki ja hitsattu saranaosat. Luulisin, että merkit on leimattu penkissä ennen hitsausta.

Tämä on pulska Mobil. Paisunut reilusti jään vaikutuksesta.

Metallinsininenhän sieltä pilkistää
Palataanpa aasinsillan kautta asiaan; näin ystävänpäivänä. Sain nyt korjattua ja toistamiseen mustaksi maalattua tuon Mobilin. Nyt olen siihen tyytyväinen ja projekti jatkuu, kunhan löydän siihen mieleisen etuhaarukan. Pulska Poika saattaa myös palata maanteille; aikanaan. Mukava metallinsininenhän sieltä pilkottaa...
-68 veljekset rinnakkain
Tässä nyt valmiina Jopo, millä aloitin tämän plokin. Hra 47 oli kovasti musta/punainen tyyliltänsä; tästä halusin kepoisamman ja raikkaamman. Ystävänpäivän leuto, lumisateinen keli ei anna kovin paljon oikeutta kauneudelle, mutta jotakin kuvasta välittyy. Ja kevyt on kyyti; uutta osaakin on tekniikassa reilusti.
Vuoden 1970 harvinaisuus
Tässä se nyt on kuvattuna aikaisemmin mainittu unelma. Ruosteinen ja sarana etupuolelta irti, valmistusnumero AJ5846 eli lokakuu 1970.
Varsinainen Mobil
Tietty virstanpylväs, kun väri on pinnassa.
Ilta-auringon pitkissä säteissä
Nyt nämä Jopo Mobil ovat jäykkärunkoisia.

Jäykkikset

Sitten tämä omaan käyttöön suunniteltu Sisu Mobil näyttää tältä ilman tarroja. Runkohan oli jo kelvottomaksi tuomittu. Rajun vääntelyrupeaman jälkeen renkaat kulkevat samaa uraa ja satulaputki ja ohjaustangon pylväs ovat samassa linjassa. Sarana on pulttikiinnitteinen eli työkaluilla avattavissa.
Takanapa on uusi Torpedo Duomatic, vanhempi malli. Välitykset 44/19. Herkkäkulkuinen peli.

Niin siitä tuli Jopo Mobil, kuitenkin

Tässä on nyt tuo sama Perähornasta ostettu Jopo Mobil. Ajattelin tehdä sen nyt itselleni tämän Sisu Mobilin tilalleni näinpä 100-vuotiaan Suomen kunniaksi. Väri on oma miksi ja vaaleampi kuin suomenlipussa
.
Etualalla tuleva Suomi Mobil 100

Huomaa, kuinka jään pullistamalle rungolle on käynyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti