Vuosi 2012 on jo vanha, viimeistä päivää viedään. Aloitan tänään kertomuksen Joposta. Juttua päivitetään tuonne hännille.
***Tässä Jopon juhlavuoden projekti,
linkki. ***
|
Kevään 2015 projektit valmiina |
********
Ostin tämän tursaan kirpputorilta. Pyysin kassalta koeajolupaa; se sopi panttia vastaan. Ennakko-odotukset olivat juurikin kuin havainnot: kammet väärät, jarru hädinstuskin toimi...
Takaisin sisälle ja myyjätyttö kysyi innokkaasti hymyillen: Oliko hyvä? Melkein säikähti kun tokaisin: Ei! -- mutta otan sen silti. Hyvä se on sitten kun minä siitä hyvän teen. Tuommoisia ne ovat, nettien, kirppareiden, yksityisten "täysin ajokuntoiset" ja jopa "täysin huolletut" polkupyörät. Kaikkea ei voi laittaa hölmöyden piikkiin. Projektina on siis vanha PostiJopo, jonka joku hyväkäs on pensselillä töhrinyt punaiseksi.
|
Ruma tursas, entinen PostiJopo, töhritty pensselillä punaiseksi |
|
|
|
|
Vertailuksi kuva edellisestä PostiJopostani, ylimääräiset osat poistettu |
PostiJopossa on paljon kiinnikkeitä ja tukia ao. käyttöön. Niitä on aika hankala rälläkällä poistaa tahattomia jälkiä jättämättä. Runkokoko on 28" kuten Jopo Jumbossa ja RahtiJopossa.
Projekti alkoi pyörän purkamisella, mikä itsessään on iso homma, kun osat pitäisi saada ehjinä irti. Eipä silti, ei tässäkään paljon ehjää ollut. Rasvan ja lianpoiston jälkeen suojaukset hiekkapuhallusta varten. Alapuolella on kuva puhalluksen jälkeen. Etuhaarukkaan jätin yhden kiinnikkeen, koska se käy hyvin napadynamon valolle. Tarkkasilmäinen huomaa etuhaarukan ydinputken kierteen suojaamistavan: kolme laakerikuppia päällekäin; kromit saivat kyytiä. Puhalluksen jälkeen runko on karkea ja se on siksi myös hiottu karhunkielilaikalla. Viimeistely käsityönä päälle.
|
Jopon runko hiekkapuhalluksen ja sen silityksen jälkeen. |
Tässä runkonumero on luiskahtanut takakalotille. Jo ostaessani katsoin, että tämän täytyy olla viimeisiä valmistuseriä, kun takahaarukassa on kiinteä(hitsattu) lukko. Tai sen jämät. Puhalluksen jälkeen selvisi sekin asia ja melkoinen erikoisuus. Valmistusnumeron GD6525 mukaan runko on valmistettu huhtikuussa 1976! Virallisestihan Jopon valmistus loppui 1975. Luulen, että Hangossa on ollut erinäinen erä runkoja varastossa ja niitä on tehty (tilauksesta?) postille ja teollisuudelle vielä jälkeenpäinkin.
|
Runkonumero GD6525 |
|
|
|
Liekö postin kätevä huoltomies tursastellut hitsilaitteiden tai pillin kanssa alkuperäisen Avan lukon kanssa, kun haarukkaputki oli polteltu aivan reille? Nyt putki on hitsattu umpeen ja uusi(käytetty) lukko hitsillä myös. Tätä ennen levitin haarukan 111mm:stä 125mm:iin, että voi asentaa tarvittaessa vaikka 7/8-vaíhteisen takakiekon.
|
Alkuperäismallinen AVA lukko hitsattu paikalleen. |
|
Etuhaarukka on reilun leveä 54mm:n kumille sekä pitkä 28" kiekolle |
|
Samanaikaisesti työn alla on tämä 1975 Jopo Mobil |
Projekti jatkuu, ja sivua päivitetään tapahtumien mukaan.
Kaikkia yleensä kiinnostaa minkä värinen Joposta tulee. Niin, mitä on miehellä mielessä? Olisiko se tällainen?**)
3113, aihiot ovat nyt pohjamaalissa. huomenissa lauantaina, on pintavärin vuoro. Kyllä tuo Jopo Mobilin runko on yksi hässäkkä maalata. Mutkaa ja koloa joka suunnassa. Onneksi tuo irtonainen etuosa on helpompi maalata noin. Pintamaali on siis vedetty, kuva tulee vähän jälkijunassa.
Tästä välistä on näemmä kadonnut tekstiä ja kuvia. Laitetaampa jotakin projekteista.
RetroRide! polkupyörävuokraustoiminnan alettua projektit muuttivat suuntaansa rajusti. Tuli tarve saada valmiiksi orkkiskuntoisia 22" ja 26" Jopoja. Ja syntyihän niitä,
katso tästä.
Kuukaudessa syntyi monen monta vuokra Jopoa, onneksi omassa käytössä oli useita soveliaita Jopoja, jotka ovat nyt osoittautuneet suosituiksi kulkupeleiksi Helsingissä. Ostotoiminta oli kiivasta, ja kalustosta muodostui monipuolinen.
|
Projektit muuttivat suuntaansa. Orkkiskuntoisten laittaminen on haastavaa, johonkin on vedettävä raja, mitä laitaa. Takimmaiseen en sitä rajaa osannut vetää. |
|
22" Jopoaihiot |
|
Samat keltainen ja vihreä 22" Jopot valmiina... |
|
...ja RetroRide! pyörävuokraamossa Helsinginkadulla |
|
Lisää projektia pukkaa, 1969 Jopo Matic kultainen Luxus malli |
|
Projektiosia pintamaalissa |
|
Tämä projekti on nyt Helsingissä vuokrattavana |
Projekti päättyy ja toinen alkaa:
RetroRide! Bike Rental
|
Pohjamaalattuna ja karhunkielellä hivellettynä |
|
Pinta on nyt vedetty, puolikaari ketjusuoja, vanhempi malli |
|
Lisäsin pienet klipsut vaihdevaijerille |
|
Näitä ei juuri Jopoissa näe |
Vannottelin itselleni, että tänään 13.7.13 kirjoittelen päivityksiä Jopo Projektiin. No, tiukillehan se veti. Käväisin Ilosaarirokin kupeella. Tyypillinen vapaapäivä on takana, töitä lukemattomia tunteja. Laittaisin kuvan tähän, kamera on kuvien kera, mutta piuha puuttuu. Joo, mutta tässä on linkki
Jopo kokoontumisajoihin 4.8.2013 klo 14.00. Ajattelin ajella tällä Projektilla siellä silloin.
|
Välimalli, edessä 24" XXX-kiekko. Takana toista projektia. |
|
|
Heittämällähän eivät osat varsinkaan Jopoissa käy paikalleen. Etukiekko on Oivasta/Ainosta, missä siis on rumpujarru, ja akselin leveys näemmä suuri. Eikun levittämään haarukkaa lihasvoimalla, ja kokemuksella. Menihän se sinne kohtuudella.Takahaarukassa olikin sitten haastetta enemmän, kun siinä on lukko ja ulottuvuuksia enemmän. Selvisi sekin, ettei ainakaan tämä PostiJopo ole kokoa 28".
|
Jopo alkaa hahmottua |
Lokasuojat ovat Tunturin profiloidut ja aluminoidut 28". Taka-aisa on sentin liian pitkä ja se pitää vaihtaa sopivaan, kunhan se ensiksi löytyy. Hyvät tyypit tällä sai kolmonen päällä. Eteen laitoin 44 hampaisen rattaan mahdollista duomatic/automaticia varten, ja myös 7-vaihteista napaa silmälläpitäen.NykyJopon korkea ohjaustanko ei mielestäni käy 22" levyrunkoiseen Jopoon, mutta tähän vähän isompaan se näyttää istuvan aika hyvin. Jarruosia, Schimanon PPS osat, ketjusuoja, tarrat, ym.; töitä riittää vielä.
|
Ensimmäinen Jopoilu suuntautui Ilosaareen |
|
Tähän kuvaan mahtuu monta yksityiskohtaa Jopoista |
Etualalla on Jopon originaalimallinen jousitettu satula, kuntokin on tyypillinen. Takana näkyy siniseksi maalattu 60-luvun Jopo. Tarkempi tutkiskelu paljasti rungon etutissittömäksi, siis ensimmäisen tuotantosarjan, prässätyksi levyrungoksi. Etuhaarukkakin oli kyseisen vuosimallin 1966 osa. Jopo on siis joko hyvin harvinainen liikennekäyttöön tehty yksilö, tai sitten myöhemmin KuntoJoposta muutettu. En kyllä huomannut katsoa, että näkyykö merkkejä ylimääräisten osien poistosta. Täytynee palata asiaan. Periaatteessa tuo voi olla myös Jopon Ruotsin vientimalli, Sisu.
|
Antin Ahven, ja Jopo |
|
Vaihdevaijeri |
Vaihdevaijerin sai kulkemaan jokseenkin sulavasti runkoa pitkin. Jäykkälankavaijeri on uusi ja aika tyyris, mutta eipähän jäädy talvikäytössä.
|
Kiiltävää |
|
Moni olisi halunnut ostaa tuon retron punaisen Adidas-kassin |
Jopo Projekti on siis valmis. Aina voi tietysti hieroa yksityiskohtia, esim. tanko kaipaa vihreää väriä. Jopomies on jokseenkin tyytyväinen lopputulokseen.
**)
Tähän väliin heitän pienen erikoisuuden. RetroRide! pyörävuokraustoiminnan myötä meillä oli yksiö vuokralla Helsingissä. Ostin tämän sinisen Jopon(aihion) kolmisen vuotta sitten ja Jopo ja rahat vaihtoivat omistajaa 100m päässä asunnosta.
|
RetroRide! Bike rental in Helsinki |
|
Hiekkarannalla Jopo Jumbolla |
|
RetroRide! Tähtitorninmäellä |
Projektit jatkuvat, uutta pukkaa. Kuvassa hiekkapuhalletut rungot. Takana on Jopo Mobil Luxus vuodelta -68. Suraavana on -71, missä lattojen tilalla pinnat tarakassa, tämä on jo kolmas tässä vaiheessa oleva tunko. Jäykkärunkoinen -68, ja edessä -73. Alkuperäiset värit edestä alkaen: keltainen, metallinpunainen, valkoinen ja kulta. Tulevista väreistä ainoastaan metallinpunainen on selvä.
|
Jopo Mobil Luxus -68, -71, -68 ja -73 |
|
-71 puolikaariketjusuojan kiinnitykseen riittää yksi ruuvi |
|
Ylä- ja alakuvissa on pieni erikoisuus nähtävillä. 1971 Jopossahan on kokokaariketjusuoja. Näissä ei ole. Yhtä kaikki, tarakan pinnat eivät ole koko 1970 vuoden juttu, lattarautojakin on sinä vuonna hitsailtu Jopoihin loppuvuodesta.
|
Samanlainen -71 projekti, kuin kuvan puhallettu, tässä latat |
|
5.4.2015 valmistunut Jopo 1971, Ekotop-duuning |
Takana on alla hyväkuntoinen Nokian SL-35 päälirengas 80-luvun alusta. Renkaan kyljen pinta on rasteroitu. Ekotopin Retro SL-35 muotti on vanhempi tähtineen ja ilmakanavineen.
|
Takimmaisen rengasmuotin numero on 198, etummaisen 179 |
Henkan Jopo Mobilin vaalean vihreä metalliväri on aika harvinainen. Valmistettu samaan aikaan kuin Sytytä Päältä! Jopo eli tammikuussa 1968.
|
45 vuotta vanha Jopo Mobil |
|
Puhdasta pintaa, etuhaarukka on toisesta Joposta |
Karkea puhallettu metallipinta piti vielä hioa tasaisemmaksi ja sitten oli pohja- ja pintamaalin vuoro. Pinta on vedetty kahteen kertaa ruiskulla. Vaaleat värit, kuten valkoinen, on vaikea saada peittämään tasaisesti. Jopo Mobil on pyöristä kaikkein vaikein tapaus maalattavaksi.
|
Kahden pintamaalikerroksen jälkeen |
Samalla tuli vedettyä harjoitustyönä 22" Kombi, se saa vielä vähän erikoisemman ulkoasun, kun aika on.
Tässä on nyt ensimmäinen metallihohtomaalilla ruiskulla maalaamani Jopo. Pohjaväri, metalliväri ja lakka pintaan. Väri on oma miksaus vähän vaaleammasta punaisesta, tavoitteena oli alkuperäinen punainen metallihohtoväri. Aika lähelle meni. Tämä runko(-68) on sama mikä on tuolla ylempänä toinen neljän ryhmästä. Lokarit saivat valkoisen värin pintaan.
|
Entisöintiprojekti, menossa eräälle matkailuyrittäjälle |
|
Jopo-lukkoa vaille valmis -68 entisöintiprojekti |
|
Ekotop Retro SL-35 Ride! orkkisrenkaat |
Orkkisharmaita SL-35 Jopon päälirenkaita monet ovat kaipailleet. Niitä on tällä hetkellä vain 8kpl.
Tänään 25.3.2014 niitä on nyt myytäväksi asti. Retro SL-35 on nyt XC-pistosuojattuna. Uustuotannon 24" Jopoon (507mm) on nyt tiettävästi markkinoiden ensimmäiset harmaat päälirenkaat. JoyRideä saa tavallisena ja XC-pistosuojattuna.
Linkki.
|
Uusi raikas tuttavuus 24" Jopoon, Ekotop JoyRide! |
|
Jopo vm. 2011, alkuperäiset renkaat olivat vaihtokunnossa |
|
Mikä lienee Jopon suosituin väri? |
Noista vanhojen Jopojen satulaputkista on ollut kysyntää. Pian niitä saa 400mm pitkinä ja 2mm seinämänvahvuudella. Kuvan putki on ihan huulilla.
|
1970 Jopo ja jopon satulaputki |
Projekti valmistui ja siitä tuli suosittu Retroride! Jopo. Ajelin sillä itsekin alkukesästä.
|
Kaik' on mänt, sanoi Antti Rokka |
Parhaillaan vain kaksi pyörää oli pihassa.
Kevät 2015 duunailua.
Talvi 2016 duunailua.
50-vuotias Jopo 1966 syntymäpäivälahjaksi.
Tässä on nyt myytävänä viimeinen vuoden 1966 Jopo. Yhtä kaikki, hyvä ja upea 50-vuotislahja. Hinta 300e.