RetroRaidissa on tänä vuonna 22" orkkis Jopoja niukanlaisesti. Tämä projekti on sitä paikkaamaan. Otin pyörän työn alle Juhannuksen alla ja ne kylmät päivät siinä sitten menikin. Alakuvan vaiheeseen pääsemiseksi on jo tehty lujasti töitä. Osat sinänsä lähtivät irti helposti, koska tätä pyörää on huollettukin. Ainoastaan epäsopiva etuhaarukka teetti enemmän työtä.
Etuhaarukaksi löytyi liekö alkuperäinen Jopon tarvikeosa. Haaraosa on samanlainen kuin orkkisosa, mutta alapään kiinnitykset poikkeavat Helkaman tekemistä. Hionta ja maalaus metallinpunaisella.
Poljinkammet ovat 155mm pitkät ja vinot; oikenevat kuitenkin helposti. Takanapa on hyväkuntoinen. Ratas on kierrekiinnityksellä ja se teetti sitten ylimääräistä työtä ja päänvaivaa. Alkuperäisen 16 hampaisen tilalle kun ei ollut kuin laittaa 19 hampainen. Siinähän sitten välitykset muuttuvat aivan liian kevyiksi 44 hampaiselle eturattaalle. Niinpä tuo kuvan 46 hampainen tuli kehiin.
Tuossa on muutama ylimääräinenkin osa. Positiivinen yllätys oli, kun koko tekniikassa oli vain kaksi vaihdettavaa laakerikartiota. Vasemman jalan poljinkeskiön kartio ja vetäjän kartio. Rasvanäppihommia.
Navat auki. Kaikki laakeripinnat hyväkuntoiset.
Ja takaisin läjään. Eturengas oli Nokian M&C, takarengas vanha Golden Boy, aika hyvä rengas kiinalaiseksi.
Haarukka ja poljinkeskiö paikoillaan. Jopo-tarrat ovat hiukan ränsistyneet ja näyttäisi siltä, ettei tässä ole ollut Laatutakuu-leijonanpäätarroja ollenkaan.
Hattuprofiilin vannekehät ovat huippukuntoiset 46 vuoden ikäisiksi ja aivan suorat.
Alkuperäiset ensiasennusrenkaat SL-35:t menossa paikoilleen. Aidon Jopon ainoat oikeat päälirenkaat. Nokia nimi muuttui Ekotopiksi.
Sisärenkaiksi en kelpuuttanut uusia, vaan laitoin vanhat Nokialaiset lyhyellä tapilla ja profiiliprikalla.
Ekotopin Retrot asettuivat nätisti vanteille ja Jopon sai jalkeille.
KuntoJopo on vuodelta 1967. Polkimet näyttivät hyviltä, mutta toinen akseli oli vino. En kelpuuttanut.
Voi tuntua joistakin vähäpätöiseltä asialta, mutta ihminen voi olla onnellinen näistä uusista orkkis 6 mm ruuveista.
Ostin tämän harmaan Basta Basic-lukon aika kovalla rahalla. Näyttää melkein orkkislukolta. Näitä on asennettu hetken aikaa niihin jäänsinisiin 22" Jopoihin 2000-luvun puolivälin tietämillä. Erittäin harvinaisia.
Ensimmäinen koeajo, ja samalla työmatka, 1968 Jopolla. Panosvöinä oli valkosivurenkaat Imatralle ja Kauniaisiin, Jopoilijoille, terveiset sinne!
Projekti on valmis suunnitellussa aikataulussa. Kaikki pelaa ja poljento on kevyt. Syytä tyytyväisyyteen on. Huomenna junakyydillä Helsinkiin ja Kamppiin. Vuokrattavaksi.
Huljakka kyyti! Tämä on kai Hra 47, kun tämä on 47:s kirjoitukseni, tekijänoikeudella.
Nyt ollaan RetroRide! Jopo vuokraamossa. Ihmiset ympäri maailmaa olivat katsoneet netistä, ja halusivat ajaa ainutlaatuisella suomalaisella design-pyörällä. Levyrunkoisella retro-Jopolla. Sen tarjosi vain Ekotop. Nämä mukavat matkailijat olivat Australiasta. Muunmuassa El Pais kirjoitti Marimekosta, Eero Rislakista ja RetroRidestä!(Jopo).
Toisinaan puhun sisaraluksesta. Tässä on pikkuveli(1970).
-68 on vielä tässä kuvassa. Tämä Jopo löysi arvoisensa kodin. Hyvä niin, ja se oli tarkoituskin.
Nyt eletään elokuun puoliväliä 14.8.14, hyvä ja tärkeä päivämäärä, viimeisiä parhaita Ekotop-Jopoja on kaupan.
1968 rumilus |
Sama Jopo 1968 kuin yllä |