perjantai 20. joulukuuta 2013

2012 2013 RetroRide! - Jäniksen vuosi

Hauska päivämäärä, vuoden viimeinen sellainen.
Sattumalta katsoin tietokoneen näytöltä kellonaikaa: 20:11 2012 2013. Noin, sain inspiraation hiukan vetää yhteen mennyttä vuotta ja syksyä. Vuosi on ollut aika vivahteikas, tekemistä on riittänyt. Alkuvuoden hiukan rauhallisimmista hetkistä laitettiin urku auki RetroRide!:n ja Jopojen myötä. Leipätyötä on piisannut niin, ettei kesälomaakaan tullut kunnolla pidettyä. Se lyhyt syyskuinen koilliskairan kierros oli kyllä hyvä ja erityisen tarpeellinen. Ilman sitä olisi nyt olo aika kypsä. Jäniksen selässä ollaan oltu.


Lopultakin, hienoimmat kokemukset ovat aina liittyneet näihin reissuihin, luonnossa. Rankkoja haasteita. Nollausreissuja.


Mittasuhteita on vaikea hahmottaa kuvista, mutta ihminen on pieni.

Leimakirveen jälki 1905
Aina oppii jotakin uutta, metsässäkin. Tämän kuvan halusin ehdottomasti ottaa, kun olin lukenut sen tarinan Pikkusaukkosuvannonvaaran näköalapaikan opastetaulusta. Toistasataa vuotta sitten kaksi metsäherraa leimasivat alueen puustoa myyntiä varten. Ostajia ei löytynyt ja puut ovat yhä pystyssä, leimakirveen jälki kyljessä. Näitä löytyi paljon, kun osasi katsoa. Omassa työkalupakissa on myös vastaava "leimakirves", se ja sen, minkä halusin unohtaa...

Et ole yksin, Albumi, J. Karjalainen 2013
Nuortin reissu ei riittänyt, otettiin vähän ekstraan, ilman taakkaa, Pyhä-tunturilla.


Kaikki loppuu aikanaan, hyvät reissutkin.

Kaino Vieno
Keväällä tuli kiire RetroRiden osalta. Nyt syksyllä mahdolliseen tulevaan on jo varauduttu hyvissä ajoin. Kalustohankinta on ollut mielenkiintoista ja kiivasta. Ekotop Retro SL-35 Ride! legendaariset 22" Jopon päälirenkaat on saatettu juuri markkinoille. Ja uutta Jopo tuning-pakettia aletaan toteuttaa lähitulevaisuudessa. Tekemistä ja haastetta riittää ensi vuodellekin. Tänäänkin tuli ostettua yksi Jopo-projekti Lapista; keväällä se pyöriikin jo ties missä.

Asiat voisivat olla yksinkertaisempia, tai ne voisi tehdä helpommin, tai jättää tekemättä. Jostakin syystä ne vain kohtaa pitemmän kaavan kautta. Tälle vuodelle riitti kertomista joka kuulle, paitsi lokakuu hujahti ohi ja paukut saattoivat olla vähissä.
Kyllä se laituritikas lähtee helpommin pois sulasta vedestä...
Syytä tyytyväisyytenkin on. Vuoden mittaan oranssit Jopot väistelivät minua; nyt niitä on kuitenkin monta. Alapuolen kuvassa olevia valkosivuisia SL-35 26" päälirenkaita ei ole koskaan aikaisemmin valmistettu. Nyt on, kuten myös 24" renkaita. Valkosivu tekee Joposta raikkaamman näköisen.


Hiljakkoin, joku halusi ostaa tämän henkilökohtaisen kulkupelin, Sytytä Päältä! Jopon. Vähän haikea on olo, kun kelpo pyörä lähti kohti uusia seikkailuja. Hyvin se palveli monilla reissuilla, ja katseita keräsi. Uusi samantapainen on kyllä rakenteilla, seitsemän vuotta nuorempi korimalli.

Eteenpäin, sanoi mummo lumia odotellessa.




2 kommenttia:

  1. Olen etsinyt kauan alkuperäistä takavilkkua, ketjusuojaa ja nahkaista satulaa vuoden 1968 jopooni, voisitko auttaa?

    VastaaPoista
  2. Kissansilmä ja satula ei ole ongelma. Myytävänä on paljon aikalaisia pyöriä, mistä ao. osat löytyvät aika ehjinäkin. Pyörä tulee kaupan päälle, ja mene tiedä kun pyörän myy eteenpäin, niin osa tulee ilmaiseksi. Puolikaariketjusuojaa ei löydy kuin Jopoista, sitä on -68:ssa kahta mallia. Uusiakin on tehty alumiinistä.

    VastaaPoista