Polkupyöräilijöitä on hellitty viime vuosina runsaalla valikoimalla erilaisia päälirenkaita. Rinkuloita on ollut myynnissä joka narikassa. Ennenhän homma oli pääasiassa pyörähuoltojen hoteissa. Noista päivistä hinnat ovat tulleet rajusti alas, samalla laatu vedettiin vessanpönttöön.
|
Kusetusta suoraan hyllystä, duopolin toisesta puoliskosta |
Lopultakin, laajasta valikoimasta huolimatta, laatuskaala on kovin yksipuolinen. Voisi kuvitella, että myyvältä osapuolelta vaatii melkoista pokkaa pyytää kuvan jo hyllyssä pykineestä uudesta renkaasta kuusi euroa. Ja vielä enemmän pokaa nostaa hinta kymppiin. Kuluttajan näkökulmasta hintahan on halpa. Molemmat voittavat? Jos nämä sanani epäilyttävät, asian voi käydä tarkistamassa vaikka tänä päivänä duopolin ässäpäästä. Minusta epäkuntoisen tuotteen myyminen on kuluttajan pettämistä.
Rengaskauppa näyttää olevan juuri murroksen kynnyksellä. Näitä laadultaan vaatimattomia renkaita on ollut hyllyt pullollaan. Hyllyt tyhjenevät ja kapenevat. Siitä 200-300%:n katteesta kun ei ole hirveästi iloa, jos se on rahassa euro tai pari ja suuri osa renkaista tulee takaisin kauppaan.
Kiinalaisen invaasion seuraushan on ollut kotimaisen, ja kalliimman, tuotteen kysynnän väheneminen. Vaikka volyymit ovat pienetyneet, laatu ei ole kadonnut mihinkään. Suomessa osataan tehdä polkupyörän renkaita suomalaisille ja Suomen teille. Ne on niin hyviä, että eräs valmistaja on kopioinut pintakuviot lähes sellaisenaan ja valmistuttaa niitä Kiinassa; laatu jäi vain rannalle. Halparenkaitahan ne ovat, niistä vain pyydetään poskettomia hintoja suhteessa laatuun. Sama koskee monia autonrenkaista tunnettuja merkkejä. Brändillä ei Kiinalaisesta laatua puserreta.
Alapuolella monenkarvaista 24" käytettyä rengasta, kaikki Jopoista ja jopomalleista poistettuja, ja tässä ovat niistä parhaat, muut ovat jo Kuusankoskella. Eipä noitakaan viitsi enää paikoilleen laittaa. Musta Kenda, Taiwanin Jopon ensiasennusrengas, on jokseenkin kelvollinen tuote. Nuo logolliset ovat kaksi vuotta vanhoja. Keskellä on muuten 10 vuotta vanha suomalainen rengas, se on edelleen paras tästä joukosta.
|
Jopojen entisiä renkaita |
Miksi karpaasi suoltaa tällaista tekstiä? Jos nyt joku kiinnostunut sattuu lukemaan, niin tuo renkaiden vaihtotyö ei välttämättä ole sitä kaikkein mukavinta ja halutuinta ajanvietettä. Useimmiten tarve iskee hankalaan aikaan ja ratkaisut ovat pikaistuksissa tehtyjä. Sitten saapi tehdä uudestaan. Tämä on niille, ketkä miettivät mitä kannattaa tehdä.
Tänään oli aviiseissa jeremiaadia hiekoitussepelin turmiosta talvipyöräilylle. Näin aikaisen kevään ja olemattoman talven keskellä se korostuu entisestään. Nyt kehiin tulee polkupyörän renkaan pistosuojaus. Luuletko, että kahdeksan euroa maksavan päälirenkaan pistosuojauksella on jotakin merkitystä? Eipä ole. Puncture resistance, protection jne. pistosuojausta on monenlaista, parhaissa on vain tuo teksti. Jykevin pistosuojaus lienee renkaan sisällä oleva kevlar-vanne. Se ei silti ole haarniska. Sentin levyinen neljän sentin kosketuspinnassa, ja siltikin pyöritettävää massaa tulee lisää, hikeä pukkaa. Oikeasti puhkeamattomia ilmakumirenkaita ei ole.
|
Suomi Tyres Pacer XC, made in Lieksa, Finland |
Tässäkin asiassa Suomessa osataan. Lieksalaisessa XC-pistosuojatussa renkaassa on kuusinkertainen ristikudosverkko yli kulutuspinnan plus ekstra kumitus. Siinä on melkoisen jymäkkä verkko sepeliä vastaan. Rengasrungosta tulee jämäkkä, mutta ei massiivinen. Kevyt rullaavuus säilyy. Monien välikäsien kautta tästä renkaasta tulee kuluttajalle kallis. Tätä varten
Ekotop toimii. Mahdollisimman lyhyt ketju ja hinta on kilpailukykyinen. Ja laatu sisältyy hintaan.
|
22" Ekotop Retro SL-35 XC |
|
24" Ekotop JoyRide! XC |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti